Ekonovinky 6

8. června 2015

Anketa Strom roku 2015

Žáci Ekologického praktika z naší ZŠ přihlásili buk lesní převislý, který stojí v zahradě MŠ Červená Voda, do celostátní ankety Strom roku. Anketu pořádá od roku 2002 Nadace Partnerství s cílem podpořit aktivní občany v péči o stromy v jejich okolí a současně představit veřejnosti zajímavé stromy s příběhem, které jsou naším přírodním bohatstvím.
Žáci se ke stromu vypravili, provedli potřebná měření a pořídili fotografie. Největším oříškem pro ně byl příběh stromu, který vznikl společným úsilím díky velké fantazii. Posuďte sami, nakolik je zajímavý:
Darovaný strom
Za dávných časů se vždy za prvorozeného syna dával matce nějaký dar. Jednoho dne se v chudé rodině narodil chlapec. Když tatínek uviděl svého novorozeného syna, byl radostí bez sebe, ale smutný, protože pro svoji ženu žádný dar neměl. Vydal se proto do lesa za lesní vílou a prosil ji o pomoc. Protože to byla hodná víla, darovala mu kouzelné semínko. Řekla, ať ho zasadí nedaleko své chalupy a každý den zalévá. Po čase ze semínka vyrostl mohutný buk, pod kterým si synek hrával s ostatními dětmi.
Strom zde stojí dodnes. Přežil mnohé přírodní katastrofy i dvě světové války. Místo chaloupky dnes v jeho blízkosti stojí mateřská škola a v jeho stínu si stále hrají děti.
Ekoláci věří, že jejich spolužáci i občané Červené Vody dají našemu buku v anketě svůj hlas.
                                                                                                                         Mgr. Eva Veselá, koordinátor EVVO

Naši třeťáci se stali součástí výzkumu

Naši základní školu, jejíž žáci před třemi lety prováděli výpočet ekologické stopy a realizovali projekt k tomuto tématu, oslovil zástupce Agentury Koniklec o. p. s. s prosbou o spolupráci.  
Na základě zadání Ministerstva životního prostředí ČR a v součinnosti s Fakultou sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně se společnost podílí na výzkumu s názvem „Podpora udržitelnosti projektů podpořených z Operačního programu Životní prostředí v Prioritní ose 7 – Rozvoj infrastruktury pro environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu“. Cílem výzkumu bylo ověření nástrojů pro vyhodnocování dopadů programů ekologické výchovy na žáky a studenty, které je absolvují.
Žáci 3. B se stali kontrolní skupinou, která vyplnila celkem jednoduchý dotazník. Obsahově byl test zaměřen na postoje dětí k přírodě a přírodním vědám. Testové otázky byly přínosné také pro samotnou výuku prvouky. Děti ochotně a velmi zodpovědně k testování přistupovaly a u některých otázek se rozproudila docela živá diskuze, např. zda volný čas rádi tráví v přírodě, jestli by je bavilo pracovat v laboratoři nebo by chtěli být přírodovědci či zda by si vybrali výlet do zoologické zahrady.
Děkuji paní učitelce Magdě Dvořáčkové za ochotu a spolupráci a všem přítomným žákům 3. B za pečlivě odvedenou práci, zajímavé rozhovory a příjemnou atmosféru.
                                                                                                             Mgr. Eva Veselá, koordinátor EVVO

 

Tvoření z odpadového materiálu 

Již v březnu letošního roku se děti IV. třídy seznámily ve výtvarné výchově s kreativním využitím PET lahví. Nejdříve si vyrobily kulisu světa pod mořem a pak už jen zbývalo vymyslet tvora, kterého bychom mohli vytvořit z PET lahve. 
Nabízelo se hned několik možností, ale děti si zvolily CHOBOTNICI. Práci s temperovými barvami už všichni perfektně ovládají, takže zbývalo jen zapojit fantazii… a chobotničky byly na světě.
Práce děti tak bavila, že jsme se rozhodli v započaté technice pokračovat. V přírodovědě jsme právě probírali plazy, mezi které děti uměly zařadit také ještěrky. Ale jak vyrobit ještěrku, když je tak maličká? Na pomoc jsme si tedy vzali ještěra trošku většího a cizokrajnějšího, nicméně dětem dobře známého - krokodýla. A dokonce jsme si troufli ho vyrobit v životní velikosti. Tady už děti musely projevit i trošku technického myšlení a myslím, že se jim to velice povedlo. Posuďte sami.
A máme tu Červenovodského PEŤÁKA! Vítá příchozí ve vstupní hale školní budovy.

                                                                                                                Mgr. Milena Nýdecká, tř. uč. IV. třídy